În capitolul VI, ‘Planul ascuns’, Alvin
Toffler vorbește despre faptul că în materie de politică nu există nici măcar
două țări industriale care să semene. Dar, dacă ne debarasăm de ideile
noastre mărginite descoperim că printre deosebirile superficiale se află o
serie de asemănări marcate. Este ca și cum sistemele politice ale statelor
celui de Al Doilea Val ar fi construite după același “plan ascuns”, chiar dacă
“spectacolul” alegerilor prezidențiale se desfășoara în moduri total diferite
de la o regiune la alta.
Țările s-au
confruntat cu necesitatea elaborării de constituții noi, de înființare a unui
guvern, de a crea structuri noi datorită revoluționarilor celui de Al Doilea
Val care au reușit să răstoarne elitele Primului Val. Din conflictele și
dezbaterile care au avut loc se naște o nouă arhitectură politică în fiecare
țară. Noua economie se baza pe capital, muncă, energie și materii prime și nu
pe pământ. Senatorii și membrii Congresului din multe țări industriale,
continuă să fie aleși nu ca reprezentanți ai unei clase sociale ori ai unor
categorii rezultate din impărțirea pe profesii, naționalități sau stil de
viață, ci ca reprezentanți ai locuitorilor unei anumite zone geografice.
Mecanomania a
fost o caracteristică principală a societății industriale. Toți oamenii importanți
din acea vreme, precum Benjamin Franklin si Thomas Jefferson, au fost realmente
fascinați de mașinile cu abur, de ceasornice sau razboaiele de țesut.
În fiecare țară
s-au folosit anumite elemente standard, și anume: cetățenii care aveau drept de
vot, partide care adună voturi, candidații care datorită câștigării de voturi
se transformau imediat in “reprezentanții” alegătorilor, foruri
legislative(parlamente, diete, congrese) și
conducători(președinți,prim-miniștri, secretari de partid).
La jumătatea secolului XX, zeci de mii de organisme politice de pe tot
globul erau legate între ele prin circuite economice. Miile de
mecanisme reprezentative construite din elementele trusei electorale au ajuns
astfel să formeze o singură supramașinărie invizibilă, și anume o fabrică de
legi de dimensiuni globale.
În capitolul VII, “Frenezia Natiunilor”, autorul începe prin a descrie un proces
desfășurat de câțiva oameni de afaceri americani , negustori de arme, de un
agent de spionaj de culoare și un membru al Camerei Lorizilor din Marea
Britanie. Acest proces a constat in hotărârea lor de a declara insula Abaco
independentă, un stat în care să nu se plăteasca impozite și unde să se poată
retrage oamenii de afaceri bogati. Planul lor era să preia insula și sa o
declare independentă de guvernul bahamez, promițând fiecarui locuitor autohton
un acru de pământ gratuit după revoluție. Planul a eșuat datorită faptului că
locuitorii insulei au fost prea puțin doritori să devină independenți.
O diferență intre Primul Val si Al Doilea Val ar fi că înainte că in
Primul Val în cea mai mare parte a lumii nu se constiuiseră încă națiuni, ci
exista un caleidoscop de triburi, clanuri , ducate, principate, regate. Cei
care dețineau puterea în timpul celui de al Doilea Val erau regii si principii.Pe vremea
aceea frontierele nu erau trasate cu strictețe, iar drepturile guvernamentale
erau neclare. Nici conducerea politică nu era uniformă. Călătorind prin Europa,
Voltaire a trebuit sa schimbe legile precum schimba caii. Fără integrare
politică nu se putea însă realiza integrarea economică.
Capitolul VIII, “Ofensiva Imperialistă” arată cum
civilizaţia celui de-al Doilea Val obligă miliarde de oameni ai Primului Val să
se supună voinţei ei, astfel ieşind victorioasă. Începând din secolul al
XVI-lea, cu mult înainte de Al Doilea Val, conducătorii Europei au început să
iși creeze Imperii coloniale. Aceştia au împânzit globul, înrobind populaţii
întregi, declarându-se stăpâni pe teritorii imense şi trimiţând tribut
acasă, monarhilor lor, însă acestea au fost doar nişte acţiuni minore.
Al Doilea Val a transformat acest furt relativ mic într-o afacere
de mare amploare. El a
transformat “micul” imperialism într-un “mare” imperialism. Scopul acestui
imperialism nou nu mai era să aducă acasă câteva care de aur ,mirodenii
sau mătăsuri. Era un imperialism bine integrat în structura economică de bază a
statului industrial, astfel încât forţa de muncă a ajuns să depindă de el.
Acest imperalism a sfârșit prin a aduce acasă nenumărate vase pline cu nitrați,
bumbac, ulei de palmier, cositor sau cauciuc. Era un imperalism care a a
deschis mine de cupru in Congo și a instalat sonde de petrol în Arabia. În
acelaşi timp, pe măsură ce producţia de masă se dezvolta, noile elite
industriale aveau nevoie de pieţe mai mari şi de noi posibilităţi de
investiţie.Cuceririle imperialiste nu au avut la bază o responsabilitate de ordin
divin, așa cum mulți au considerat. Au jucat un rol bine definit și fervoarea
religioasă, idealismul și spiritul de aventură.
Capitolul IX,’ Realismul
Industrial’
Al Doilea Val a
creat pentru milioane de oameni nu numai o noua realitate, ci si un nou mod de
a gandi despre realitate. Acesta a redefinit dreptatea, puterea, dragostea,
frumusetea, de asemenea, a trezit idei, atitudini si analogii noi. Termenul de
“Realismul Industrial” se potriveste cel mai bine acestor schimbari aduse de
catre Al Doilea Val.
“Realismul Industrial” reprezenta o noua conceptie asupra
lumii. El cuprinde idei si presupuneri noi, totalitatea premiselor folosite de
oamenii de stiinta, conducatorii de firme, oamenii de stat sau filozofii celui
de Al Doilea Val.
Aceasta noua
conceptie avea la baza 3 principii, 3 idei care legau toate natiunile celui de
AL Doilea Val : primul era legat de natura(atat pentru socialisti cat si pentru
capitalisti natura era un obiect de exploatat), al doilea principiu se
refera la importanta evolutiei, evolutie ce a dus la distrugerea naturii si
tratarea cu inferioritate a tarilor neindustrializate, iar al treilea principiu
este cel al progresului,care lega intre ele natura si evolutia. Acesta se
caracteriza prin convingerea ca viata oamenilor va fi din ce in ce mai
buna.
Inaintea celui
de Al Doilea Val, timpul era impartit inegal, diferea in functie de anotimp sau
regiune ( de exemplu, in Evul Mediu, in nordul Europei, ziua-lumina era
impartita in acelasi numar de ore, insa o “ora” din decembrie era mai scurta
decat o “ora” din martie) si era masurat de catre tarani cu o precizie
remarcabila. Ei nu au masurat timpul in unitati fixe, cum ar fi orele sau
minutele, ci in intervale care reprezentau durata efectuarii unei munci
familiare( de exemplu: “timpul de muls vaca”, in Madagascar, o unitate era “cat
fierbe orezul”). Industrializarea a adus o notiune a timpului
precisa care a fost impartita in ore, minute si secunde.
Astazi lumea este
impartita exact in fusuri orare. Se vorbeste despre “ora oficiala” care se
raporteaza la timpul” zulus” si anume ora dupa meridianul Greenwich. Acum o ora
este una si aceeasi ora standardizata si interschimbabila.
Pentru ca
oamenii sa nu fie afectati de lipsa masuratorilor spatiului, civilizatia celui
de Al Doilea Val a implementat masuratori spatiale, necesare pentru ca oamenii
portriviti sa ajunga la locurile potrivite in momentele potrivite. Oamenii
aveau nevoie de unitati de spatiu mai precise si interschimbabile.
Teoria
atomista s-a dezvoltat odata cu venirea celui de Al Doilea Val. Tema
atomista sustinea o materie se divide in parti mai mici, care si ele la randul
lor se divid in parti si mai mici, pana se ajunge la atom care este partea cea
mai mica si indivizibila. Tema atomista a ajuns sa strabata ca un fir rosu
toate domeniile vietii, chiar si in politica, unde particula fundamentala era
votul.
Realismul
industrial, a contribuit la crearea marilor intreprinderi, a marilor orase, a
pietei atotprezente, capitaliste si socialiste. Insa pe masuta ce epoca
industriala trece in istorie, se naste o noua epoca, epoca celui de Al Treilea
Val.
In capitoul X , Alvin Toffler ne prezinta un rezumat despre ceea
ce a fost Al Doilea Val, asa cum a fost el, cu bune si cu rele care a avut loc
timp de 3 secole. Descoperirea Lumii Noi a impulsionat cultura si economia
Europei in ajunul revolutiei Industriale. Societatea celui de Al Doilea Val a
adus foarte multe schimbari omenirii. Aceasta nu a schimbat doar tehnica,
natura si cultura, ci a modificat personalitati, contribuind la crearea unui
nou caracter social. Noutatile aduse de cel de Al Doilea Val au fost: o
crestere demografica ceea ce a stimulat migratia spre orase, oamenii au
inceput sa foloseasca carbunii datorita epuizarii padurilor , s-a perfectionat
masina cu abur care a dus la un numar mare de posibilitati tehnice noi, a avut
loc o imbunatatire a drumurilor si transportului si multe altele.
Pe
langa toate aceste schimbari, Al Doilea Val in ciuda unor mari depresiuni
economice ,a imbunatatit in mod evident nivelul de viata materiala a omului
obisnuit.
Datorita
faptului ca industrialismul incepe sa se clatine apar din ce in ce mai multe
crize la nivel mondial , si anume: crize in sistemele de asistenta sociala, in
sistemele postale, in sistemele scolare, crize financiare
internationale, umane, de resurse , de idei, de viata.Insusi statul national
este in criza. Oamenii vor ceva nou in viata
lor, vor joburi care sa-i multumeasca. Astfel , Al Treilea Val incepe sa creasca in
intensitate.
Fenomenul
esential pentru generatia noastra este ca industrialismul este pe moarte si va
trebui sa incepem sa cautam printre semnele de schimbare lucrurile care sunt cu
adevarat noi, ceea ce nu mai este industrial. Iar aceste noutati le va aduce Al
Treilea Val de schimbare, care va fi cel care va ghida restul
vietii noastre si ne va modela.
Comentarii
Trimiteți un comentariu